Hasta Hakları
07 Temmuz 2025

HAKLARINIZ

İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır.

Hasta hakları da temel insan haklarından birisidir.

 

1) Hizmetten genel olarak faydalanma:

Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma. Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.

2) Bilgilendirme ve bilgi isteme:

Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı vardır.

3) Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirme:

Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.

4) Mahremiyet:

Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.

5) Reddetme, durdurma ve rıza:

Tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı vardır.

6) Güvenlik :

Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır.

7) Dini vecibeleri yerine getirebilme :

Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.

8) İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:

Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.

9) Ziyaret ve refakatçi bulundurma:

Sağlık tesislerince belirlenen usül ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye ve mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır

10) Müracaat, şikayet ve dava hakkı:

Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır.

 

Hasta Hakları ve Uygulamaları 

  Uygulama alanı : Hasta Hakları Birimi

  Çalışma saatleri : Hafta içi mesai saatler dahilinde hizmet verilmektedir.

  Hasta Hakları Biriminin Amacı : Hastanemizde yaşanan hasta hakları ihlallerinin önlenmesi; sağlık  hizmetlerinin hasta memnuniyetine uygun şekilde ve insan onuruna yakışır biçimde sunulması için gerekli  çalışmaların planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesidir.

 Hasta Hakları Birimi Başvuru Yolları : Hasta ve hasta yakınları tüm müracaat ve şikayetlerini; Hastanemiz  Hasta Hakları Birimine ,

İnternetten www.saglik.gov.tr Adresine Alo 184 SABİM hattına iletebilirler.


Hasta Hakları Birimi İşleyişi 

- HBBS(Hasta Başvuru Bildirim Sistemi )’ye ve birime doğrudan yapılan şikayet, sorun-çözme, görüş-öneri veya teşekkür başvuruları işleme alınır

- Doğrudan yapılan ve internet yoluyla HBBS(Hasta Başvuru Bildirim Sistemi )’ye ulaşan başvurular yerinde çözülmeye çalışılır

- Başvuru alındığında durum acil ise aynı gün Yönetim bilgilendirilir

- Şikayet süreci devam ederse sağlık tesisi yöneticisi veya yetki devrettiği yönetici imzasıyla şikayet edilen personel ve gerekiyorsa klinik/birimden 7 gün süre verilerek konu hakkında bilgi istenir. Başvurunun birime gelmesinden itibaren 10 gün içerisinde cevabi yazı, elde edilen bilgi ve diğer belgeler HBBS(Hasta Başvuru Bildirim Sistemi )’ye aktarılarak sağlık tesisinin bağlı olduğu Hasta Hakları Kurulu sekretaryasına gönderilir. 

- Kurul kararının sonucu ilgililere bildirilir